הכרות ראשונית עם שיטת פאולה

מי הייתה פאולה?
שנות הארבעים בחיפה, פאולה גרבורג, ילידת גרמניה, עולה חדשה, עובדת במטבח פועלים, לא קל ובכלל: כולם בלחץ, הצבא הגרמני בדרכו לכבוש את ארץ ישראל.

את פאולה פוקדים כאבי גב קריטיים, היא סובלת קשות, הרופאים אינם מוצאים פתרון ומתחיל להיות חשש שפאולה תאלץ להמשיך את חייה בכיסא גלגלים.

פאולה אינה מוותרת ומתחילה לטפל בעצמה. ״קצה החוט״ שהיא נעזרת בו הוא תרגילים שהכירה בצעירותה כתלמידה לריקוד ופיתוח קול. תרגילים כגון לפרוש השפתיים לצדדים (סמיילי) או לעמוד על קצות האצבעות תמיד הובילו אותה לחיוניות ונינוחות. פאולה רואה ברכה בעמלה ומתחילה להשתקם, הוא מוסיפה תרגילים שהיא ממציאה בעצמה ומגוון התרגילים גדל.

בסבלנות ושקדנות היא מתרגלת ולבסוף נחלצת כליל מכאבי הגב כשבאמתחתה סדרה ארוכה של תרגילים. היא מבינה שלכולם יש מכנה משותף: התרגילים מפעילים את השרירים הטבעתיים באופן ישיר או עקיף.

כעשר שנים מאוחר יותר פאולה מתחילה לעבוד בת״א כמטפלת בשיטה שהיא המציאה. שמה הולך לפניה, מטופלים רבים נעזרים בתרגילים שלה כולל מפורסמים כגון: נעמי שמר, דליה פרידלנד, בני אמדורסקי ועוד..
בשנות השמונים יצא ספרה: "סוד השרירים הטבעתיים"

פאולה נפטרה בגיל 94 והוא נחשבת כאחת הדמויות החשובות של הרפואה האלטרנטיבית בישראל.

עקרונות היסוד של שיטת פאולה
שיטת פאולה היא שיטת התעמלות שבה אנו מאמנים שרירים. השיטה מכונה ״התעמלות השרירים הטבעתיים״, התרגילים בשיטת פאולה מפעילים את השרירים הטבעתיים באופן ישיר או עקיף. השרירים הטבעתיים הם השרירים הנמצאים בפתחים של הגוף (עניים, נחיריים, פה, הסוגרים התחתונים)

לעבודה עם השרירים הנמצאים בפתחי הגוף תהיה נטייה להשפיע על הגוף פנימה, למשל: השפתיים נמצאות בפתח של מערכת העיכול, לכן באמצעות תרגול השפתיים נוכל לעזור למגוון בעיות הקשורות בעיכול.

השרירים הטבעתיים שייכים כולם למערכת פונקציונלית אחת ויש להם נטייה לעבוד במקביל ולהשפיע זה על זה.

תרגילים לדוגמא:
הרמת הגבות ולשחרר,
סמיילי ולשחרר,
כתפיים למזרון ולשחרר,
כיווץ/שחרור הסוגרים התחתונים (קדמי/אחורי לסירוגין)

חשוב: ״לשחק״ עם התרגילים ולבצע אותם במגוון של וריאציות תוך כדי שימוש באלמנטים מהם מורכב התרגיל: עצמה, קצב, כיוון.