על אודות השרירים הטבעתיים

 

שיטת פאולה מבוססת על עיקרון פיזיולוגי על פיו הפעלה של שריר במקום מסויים יכולה להשפיע על שריר במקום אחר בגוף – אפילו מרוחק.

כולנו מכירים את התופעה שנקראת אפקט הדומינו: שעשוע אהוב על ילדים ומבוגרים, של הפלת טור אבני דומינו עומדות: אם נסדר שורה ארוכה של אבני דומינו בזו אחר זו ונפיל את האבן הראשונה, תיפול אבן זו על האבן השניה, השניה על השלישית וכך יפול טור האבנים כולו. על שמו של שעשוע זה קרוי אפקט הדומינו, תופעה שבה שינוי קטן כשלעצמו, יכול להשפיע על הסביבה הקרובה שברגע שחל בה שינוי, הוא גורם לשינויים הלאה בשרשרת וכך הלאה.

גוף האדם בנוי מיחידות ומערכות, שיש בינהן קשר רציף ובלתי פוסק. כדי להרים עפרון, עלינו לרצות בכך ולחשוב, ואז להזרים מעט יותר דם ליד שמבצעת את הפעולה. במאמצים כבדים, הגוף מחלק את המשאבים שלו כך, שהשרירים הם אלה שזוכים למירב המשאבים: מערכת העיכול ושריריה מושבתים במצב כזה. במצבי סטרס ומועקה נפשית, משתחררים הורמונים שונים שהתגובה להם עלולה להיות עליה בחומציות הקיבה או אז כאבי בטן, או מעי רגיז. אנחנו לא חושבים על כך או יודעים מזה, אבל זה קורה – וזה שם. הקשר הזה, שבין גוף ונפש ובין המערכות השונות ומערכות השרירים השונות, חשוב מאוד בשיטת פאולה.

בגוף האדם אין ריק או ניתוקים: בסופו של דבר, כל חלקיו קשורים זה לזה או זה בזה. בין אם מדובר באברים ששוכנים זה לצידו של זה, עצבים או צינורות דם שקושרים ומקשרים בין חלקי הגוף השונים. כך, שינוי באבר אחד או בפעולתו של איבר אחר, משפיעים באופן ישיר על הסמוך להם ומשם על איברים רחוקים יותר ועל מצבו הכללי של הגוף. אפקט הדומינו.

ע״פ שיטת פאולה, כחלק ממערכת השרירים קיימת מערכת פונקציונלית האחראית על השרירים הנמצאים בפתחי הגוף והם השרירים העגולים – הספינקטרים.

פרוש המילה ספינקטר ביוונית: ״לקשור חזק״ ובשפה העברית אנו קוראים לשרירים אלו: סוגרים.

הסוגרים הם השרירים העגולים אשר מסביב לעיניים, הפה, הנחיריים, השריר של צינור השתן ופי הטבעת. שרירים אלו עובדים כמערכת אחת, הם משפיעים זה על זה ויש קשר ביניהם. במושגי הגוף, המרחק מהסוגרים אל השרירים המעגליים שבדפנות הצינורות שיש בתוך הגוף (למשל: הצנרת של מערכת העיכול או כלי הדם) הוא קצר מאוד!

לכן תרגול הספינקטרים יעורר גם את השרירים המעגליים לפעולה – למרות היותם שרירים לא רצוניים – ותופעה דומה תתקיים גם ביחס לסוגרים הלא רצוניים (למשל: השוער של הקיבה). כך, באמצעות תרגול מערכת השרירים הטבעתיים, נוכל להשפיע על מערכת העיכול, מערכת הנשימה, מערכת השתן, היציבה ועוד.

התרגול בשיטת פאולה מעורר את הגוף לתהליך של התחזקות וריפוי!